Svensk företagspolitik

Det finns en hel del positiva aspekter att se till gällande Sveriges företagsklimat. Den senaste tiden visar siffror att svenskar i allt högre grad intresserar sig för företagande. Fler nya företag startas, fler kvinnor driver företag och allt fler unga vågar satsa på sin företagsdröm. I den här artikeln tar vi tempen på svensk företagspolitik just nu.

Finansiellt stöd

Det kostar att starta företag och utan finansiell backning kan drömmen kännas omöjlig. Även om Sverige för en politik som oavsett ideologi syftar till att stötta småföretagande är det generellt tufft att räkna med finansiellt stöd. Att lyckas övertyga en bank om en affärsplan är ingen självklarhet och stara-eget-drömmen kan snabbt vara ett minne blott. Som ett resultat av detta har dock nya finansiella alternativ presenterat sig på nätet. När banken säger nej kan istället låneaktörer som Capcito erbjuda praktiska lösningar på det finansiella planet. Bakom Capcito står ett gäng erfarna entreprenörer som själva har erfarenheten av att starta och driva företag.

Ökning av svensk företagsamhet

De senaste siffrorna från Svenskt Näringsliv visar på att fler väljer att starta eget i Sverige. Ökningen gör sig tydlig i så många som 15 av 21 svenska län och snabbast ökning återfinns i norra delarna av landet. Även kvinnors företagsamhet är idag stor i förhållande till tidigare år. Vilken bolagsform det rör sig om framkommer inte, men generellt sett har aktiebolag varit den populäraste företagsformen i Sverige under många år. På Bolagsverket finns matnyttig läsning kring olika företagsformer.

Unga svenskar tenderar att ha ett stort intresse för att driva eget och begreppet “startup” är väletablerat i det svenska samhället idag. Det som hindrar unga från att ta sin affärsidé till högre höjder är som tidigare nämnt, startkapitalet. Många entreprenörer har det i sig att “jaga” investerare och ta hjälp av finansiärer som Capcito. Det finns dock fortfarande en stor skara unga människor som sitter på bra idéer, men som inte riktigt lyckas paketera det i ett företagskoncept. Ett bättre stöd på den biten vore inte bara fördelaktigt för den yngre företagsamheten utan även för svenskt företagspolitik rent generellt. Ung Företagsamhet är en viktig organisation, men det kanske behövs fler inslag av samma karaktär för att finnas tillhands när unga behöver råd och tips.

Sänkning av bolagsskatten

Under 2018 beslutade regeringen att den svenska bolagsskatten skulle sänkas från 22% ner till 20,6%. Sänkningen sker dock stegvis där företagare från och med januari 2019 kan räkna med en bolagsskatt på 21,4%. Den skattesatsen kommer således att bibehållas fram till 2020 då den beslutade bolagsskatten på 22% effektueras

Att bolagsskattens sänks är så klart positivt för svenska företag eftersom att skattekostnaderna blir mindre. Ett syfte med sänkningen är dessutom att locka multinationella företag att redovisa sina intäkter och vinster i Sverige istället för andra länder. Det i sin tur genererar mer skatteintäkter i det långa loppet för den svenska statskassan. Samtidigt som företagsklimatet mår gott. Det är dock viktigt att känna till att även andra aspekter påverkar skattebilden så som reglerna gällande avdrag.